onsdag 29 april 2009

Linus på arbetslinjen

Förra veckan sökte jag ett jobb, det var en plats ledig. Idag ringer jag upp och frågar om jag kan få komma på intervju.

Svaret jag fick var att det redan kommit in 450 sökande till tjänsten. Till ett industrijobb som inte kräver någon utbildning.

Jag har också sökt jobb i en butik, som sommarvikare. Jag förklarade att arbetsgivaren inte behöver betala något eftersom de får nystartssubvention. Men svaret blev ändå nej - det finns helt enkelt inga arbetsuppgifter att göra.

Därför så kan man lugnt säga att arbetslösheten inte beror på de höga lönerna. Arbetsgivare tar ju inte ens emot gratis arbetskraft, så vad skulle det då spela för roll att det blev billigare?

http://intressant.se/intressant, DN,

1 kommentar:

Jag tror på yttrandefrihet, men det finns två undantag:
Massutskick
Riktigt grova personangrepp